SAMBAL BILIS yg OHSEM!!!

Salam readers!!!
today nak update tntg sambal bilis..
setahu sy nasi lemak kat TERENGGANU mmg bkn sambal bilis kan?? tp ikan kan..
sungguh pelik ..berbeza dgn kami org PAHANG..
Ape bestnye ikan bilis ni??
Ikan bilis merupakan ahli keluarga (Engraulidae) bagi ikan air masin kecil yang lazim. Ikan bilis ialah ikan hijau yang kecil dengan pantulan biru berikutan jalur melintang pada badannya. Panjang maksimumnya ialah 23 cm. Muncungnya tumpul dengan gigi yang kecil dan tajam pada kedua-dua rahangnya. Mulutnya lebih besar daripada ikan herring. Makanan utama ikan bilis ialah plankton.
itula ikan bilis sebenarnya..tp nak citer kat sini..masakn sambal bilis en husband mmg ohsem la..kalo die bace blog ni mmg kembangla..hehe..
ak bkn x pndai masak,tp bab2 gune2 cili kering ni ak lemah sikit..mmg xreti..tp ak still belajar jgk..
kadang2 nak jgk rase die masak kan..ade jgk mende yg ak nak rindu selain rindu masakan emak aku..
cukupla setakat ni kot nak citer bab masak2 ni t jemu lak korg2 kan..
hehe..juz nak update ape yg boleh jd memori utk aku..
kalo mkn dgn nasi lemak pon sedap ni..
tp xleh selalu,kolestrol tinggi maaa..
masakan melayu mmg best kan..
walllah la


5 comments:

  1. nasi lemak sambal ikan bilis memang meleleh beb.. :)

    ReplyDelete
  2. sedapp gila tengok..dah memang hantu sambal bilis nie..hehe

    jemput singgah,
    http://sukacakapsorang.blogspot.com/2012/05/ceritaku-di-nestle.html

    ReplyDelete
  3. makneng follow kamu..
    jm follow makneng lps nih..mcm2 ada..=)

    ReplyDelete
  4. Salam . Cik Fie Jemput Join GA Ni . Harap Sudi Join . :) http://mynameishafizah.blogspot.com/2012/05/random-giveaway-by-cik-fie_19.html

    ReplyDelete